Forum Discussion

inlogtenberg's avatar
5 months ago
Solved

Sims 4 blijft hangen op laadscherm

Hoi,

Sinds de een na laatste update blijft mijn Sims 4 hangen op het laadscherm. Het begon eerst met het laden van een kavel, dus bij reizen of wanneer je uit CAS komt. Helaas sinds net ook dat het opgeslagen spel überhaupt niet meer wil laden, ik kan dus helemaal niet meer spelen. Voor de een na laatste update had ik nergens last van qua vastlopen, en kon ik altijd nog opslaan forceren. Nu is opslaan niet mogelijk wanneer het spel vastloopt op het laadscherm, ook niet geforceerd. Terug naar mijn bureaublad is niet mogelijk en ook taakbeheer mag het niet overnemen. Alle speeltijd gaat dus verloren zodra er tussen kavels gereisd wordt of ik uit CAS ga. Ik heb op internet gezien dat er meerdere mensen last van hebben, maar de gegeven suggesties die ik heb gelezen lijken niet te helpen. Ik heb nog het spel gerepareerd, maar ook dat mocht niet baten. Ik heb geen CC of mods of iets in die richting. Ik heb alle expansion packs en game packs, ik mis alleen een paar kits en accessoire pakketten. Weet iemand een oplossing?

• inlogtenberg's avatar
    inlogtenberg
    4 months ago

Okay dus eigenwijs als ik ben, ben ik toch nog verder aan het proberen geweest met mijn saves. Ik had om de een of andere reden verder terug in dezelfde save een aantal keer een back up gemaakt. die staan ook in de saves map in documenten / electronic arts / de sims 4. Ik heb dus handmatig steeds een andere backup aangehaald (zie uitleg op https://sims4.crinrict.com/eng/2014/09/recover-backup-save-game/), maar de kavel bleef maar oneindig laden. Ik ben hiervoor door een stuk of 5 back ups gegaan. Het viel me op dat ik andere kavels wél kon laden in hetzelfde opslagbestand, dus ik was benieuwd of het nou alleen aan de kavel lag of dat het aan het gezin lag wat op die kavel woont. Wat ik heb gedaan is in werelden beheren het gezin naar een andere kavel verhuist. Je raad het al: ineens kan ik prima naar live mode en is er niks meer aan de hand. Conclusie: het probleem wordt veroorzaakt door de kavel. Toen was ik benieuwd: ligt het aan wat ik op de kavel heb gebouwd, of ligt het op de een of andere manier aan de kavel zelf? Ik heb het gebouwde huis op de kavel zelf opgeslagen in mijn galerij zodat ik het ergens nog kon terugvinden en het huis niet volledig kwijt was. Vervolgens heb ik alles op de kavel gesloopt en gecheckt of ik mijn gezin er weer terug naartoe kon verhuizen. Dus ik heb in werelden beheren het gezin weer terug verhuist, waarna alles gewoon bleef werken. Als laatste heb ik het huis wat ik in de galerij had bewaard opnieuw op de kavel gebouwd en ineens werkt alles weer. Ik heb het spel volledig opnieuw opgestart en ik loop tegen geen enkel probleem meer aan! Puntje bij paaltje: ik heb het opslagbestand kunnen bewaren, met hetzelfde gezin in hetzelfde huis op dezelfde kavel, zonder dat ik progressie ben verloren. 🙂

Stappenplan voor de oplossing die mij heeft geholpen:

1. Laad het spelbestand via spel laden zodat je in wereld beheren start.

2. Verhuis het gezin waarmee je speelt naar een andere kavel en check of je dan wel gewoon kan spelen

3. Sla het huis wat op het probleemkavel stond op in de galerij

4. Verhuis je gezin terug naar het probleemkavel, wat nu als het goed is geen probleemkavel meer is

5. Plaats het huis vanuit de galerij opnieuw op de kavel en als het goed is werkt alles weer.

Geen idee of dit voor iedereen zal werken, maar het is niet moeilijk om uit te voeren en is het proberen waard! @Trismagistos ik wil jou nog bedanken voor alle hulp!

9 Replies

• inlogtenberg's avatar
    inlogtenberg
    5 months ago

Hoi,

Bedankt voor de suggestie! Helaas werkt het ook niet voor mij. Het is ondertussen wel duidelijk dat het aan een van de saves ligt, maar hoe nu verder weet ik eventjes niet. Ben er wel achter dan ik wel in build/buy mode kavels kan laden. Het dus alleen in live mode dat het allemaal niet werkt.

• Trismagistos's avatar
    Trismagistos
    Hero
    5 months ago

Hey @inlogtenberg,

het kan heel goed zijn dat de laatste update bij jou voor een paar problemen heeft gezorgd. Hopelijk komt er op 7 november een patch voor de ergste problemen. Zou je die eerst willen downloaden en daarna je spel nog eens willen testen? Hopelijk zijn de problemen dan verholpen. 

Als dat niet zo is dan kunnen we hopelijk samen even verder kijken en zoeken naar een oplossing.

• inlogtenberg's avatar
    inlogtenberg
    5 months ago

Ik zal de nieuwe update afwachten. Ik laat het je weten en alvast bedankt!

• inlogtenberg's avatar
    inlogtenberg
    4 months ago

Hey,

Ik heb zojuist de update gedownload maar helaas heeft het niet geholpen. Hoe nu verder?

• Trismagistos's avatar
    Trismagistos
    Hero
    4 months ago

Hey @inlogtenberg,

In denk dat het probleem dan ergens anders zit. Want zoals je het beschrijft (je hebt alle uitbreidingen etc.en gebruikt geen aangepast materiaal) lijkt het een probleem met de capaciteit van jouw laptop/pc.

Dat kan ik van hieruit niet beoordelen maar, als je bereid bent om een DxDiag.txt te maken dan kan ik onderzoeken of mijn vermoeden klopt. In de link hieronder lees je hoe je zo'n bestand kunt maken:

Informatie verzamelen over je pc door middel van DxDiag

Je kunt voor de zekerheid ook nog even controleren of jouw laptop/pc nog voldoet aan alle systeemeisen voor de Sims 4. Ga voor jouw specifieke situatie uit van een hogere setting dan de aanbevolen eisen om ook een soepel spel mogelijk te maken. Zie de link hieronder:

The Sims 4 - Systeemeisen voor De Sims 4

Als je wilt kan je dat ook zelf testen bij:

The Sims 4 system requirements | Can I Run The Sims 4

Laat even weten of je hier wat aan hebt.

• inlogtenberg's avatar
    inlogtenberg
    4 months ago

Hey,

Zoals gevraagd heb ik het DirectX geïnstalleerd en als bijlage een dxdiag tekstbestandje meegestuurd, hopelijk heb je er wat aan. Wel de kanttekening dat het voor mij niet logisch lijkt dat het aan de capaciteit van mijn laptop ligt gezien hij ruim aan de aanbevolen systeemeisen voldoet, laat staan de minimale eisen. Desondanks kan het geen kwaad om het een en ander te proberen!

Ook nog even de redenatie achter waarom het wellicht wel aan de saves ligt. Ik heb deze oplossing die voor een aantal mensen heeft gewerkt uitgevoerd:

• Close the game
    • Rename Documents\Electronic Arts\The Sims 4 to Documents\Electronic Arts\The Sims 4_Old
    • Repair the game
    • Start the game. All your content will be gone now as the game created a new folder. All your saves/.. is still in the old folder so not to worry. 
    • Start a new save game
    • Check if you still have the error

Dit bovenstaande heb ik uitgevoerd en bij het opstarten van een nieuw spel met huisdieren en al waren er geen problemen meer. Vervolgens heb ik de volgende stap van de oplossing uitgevoerd:

You can now start to copy back things from Documents\Electronic Arts\The Sims 4_Old to the new Documents\Electronic Arts\The Sims 4 folder that was created. First only copy (I suggest to copy so you can go back in case anything goes wrong along the way) the content of the folder Saves (these are your save games). If you are prompted if want to overwrite a save, decide if you want to keep that testing save you just made or not. If not, just overwrite if, if you want to keep it, rename the save to a different number that isn't taken. Test just your save game with nothing else added back. If that works, you can start copying back the rest. If not, check back.

Nadat ik de inhoud van de saves folder weer terug heb gekopiëerd en meteen heb getest of het goed zou gaan, liep het spel weer vast zodra er in live mode een kavel geladen moest worden. Vandaar dat ik dacht dat het aan de save ligt.

Op de Website van Crinrict staat dit ook als een open bug (https://sims4.crinrict.com/eng/2024/10/endless-loading-developmental_milestone_tracker/). Daarin staat nog als suggestie voor non-mod users de mogelijkheid dat de babyspeelmat van Storybrook Nursery Kit een probleem creëert. Die mat had ik toevallig wel geplaatst op de kavel, dus die heb ik verwijderd in de hoop dat dat het misschien zou helpen maar helaas.

Hopelijk kan je hier iets mee met troubleshooten! In ieder geval bedankt voor alle hulp en het meedenken 🙂

• Trismagistos's avatar
    Trismagistos
    Hero
    4 months ago

Dank je voor je DxDiag.txt, @inlogtenberg.

En aan de hand daarvan maar vooral vanwege jouw eigen inzet en vasthoudendheid om te blijven zoeken, heb je (in)direct de oplossing gevonden. Het enige dat ik tegenkwam is dat je nog een aantal updates uit de microsoft store moet ophalen om je pc volledig up to date te maken. Voor het overige voldoet ie meer dan prima aan de systeemeisen.

Een mogelijke workaround.

Als je varianten van de save hebt bewaard/opgeslagen onder een andere naam dan zou je misschien nog terug kunnen keren naar het moment vlak voordat je de babyspeelmat plaatste.

Maar, zoals ze in het Engels zeggen: 'that might be a long shot!'

Mijn advies is om de save uit de 'oude De Sims 4 map' waarmee het mis ging ergens op een veilige plaatst te stallen. Vermoedelijk zijn de andere saves uit je oude map niet aangetast en dat zou betekenen dat je die gewoon kunt blijven gebruiken. ( Je kunt ze eventueel terug plaatsen of de oude De Sims 4 map zonder de corrupte save weer terug plaatsen)

Als je daar extra hulp bij nodig hebt (not likely) laat het dan even weten.

• inlogtenberg's avatar
    inlogtenberg
    4 months ago

Okay dus eigenwijs als ik ben, ben ik toch nog verder aan het proberen geweest met mijn saves. Ik had om de een of andere reden verder terug in dezelfde save een aantal keer een back up gemaakt. die staan ook in de saves map in documenten / electronic arts / de sims 4. Ik heb dus handmatig steeds een andere backup aangehaald (zie uitleg op https://sims4.crinrict.com/eng/2014/09/recover-backup-save-game/), maar de kavel bleef maar oneindig laden. Ik ben hiervoor door een stuk of 5 back ups gegaan. Het viel me op dat ik andere kavels wél kon laden in hetzelfde opslagbestand, dus ik was benieuwd of het nou alleen aan de kavel lag of dat het aan het gezin lag wat op die kavel woont. Wat ik heb gedaan is in werelden beheren het gezin naar een andere kavel verhuist. Je raad het al: ineens kan ik prima naar live mode en is er niks meer aan de hand. Conclusie: het probleem wordt veroorzaakt door de kavel. Toen was ik benieuwd: ligt het aan wat ik op de kavel heb gebouwd, of ligt het op de een of andere manier aan de kavel zelf? Ik heb het gebouwde huis op de kavel zelf opgeslagen in mijn galerij zodat ik het ergens nog kon terugvinden en het huis niet volledig kwijt was. Vervolgens heb ik alles op de kavel gesloopt en gecheckt of ik mijn gezin er weer terug naartoe kon verhuizen. Dus ik heb in werelden beheren het gezin weer terug verhuist, waarna alles gewoon bleef werken. Als laatste heb ik het huis wat ik in de galerij had bewaard opnieuw op de kavel gebouwd en ineens werkt alles weer. Ik heb het spel volledig opnieuw opgestart en ik loop tegen geen enkel probleem meer aan! Puntje bij paaltje: ik heb het opslagbestand kunnen bewaren, met hetzelfde gezin in hetzelfde huis op dezelfde kavel, zonder dat ik progressie ben verloren. 🙂

Stappenplan voor de oplossing die mij heeft geholpen:

1. Laad het spelbestand via spel laden zodat je in wereld beheren start.

2. Verhuis het gezin waarmee je speelt naar een andere kavel en check of je dan wel gewoon kan spelen

3. Sla het huis wat op het probleemkavel stond op in de galerij

4. Verhuis je gezin terug naar het probleemkavel, wat nu als het goed is geen probleemkavel meer is

5. Plaats het huis vanuit de galerij opnieuw op de kavel en als het goed is werkt alles weer.

Geen idee of dit voor iedereen zal werken, maar het is niet moeilijk om uit te voeren en is het proberen waard! @Trismagistos ik wil jou nog bedanken voor alle hulp!

About De Sims 4 Technische problemen & bugs

Krijg hulp bij technische problemen, uploads en downloads voor EA App, Steam, Epic, PC, Mac, Origin, PlayStation en Xbox.2,879 PostsLatest Activity: 22 hours ago