Forum Discussion

ReneeNoten's avatar
ReneeNoten
Seasoned Novice
3 months ago
Solved

Game crasht direct na opstarten

Sinds het bijwerken van de één na laatste update (vlak voordat enchanted by nature uitkwam), loopt mijn game continu direct vast na opstarten. Het beeld gaat niet verder dan het eerste blauwe scherm, de muziek overigens wel. Als ik de game minimaliseer en opnieuw open, is de game een fractie verder in een volgend beeld en kom ik bijvoorbeeld wel in Main Menu scherm, maar kan ik alsnog niets, dingen selecteren, muis bewegen etc. werkt niet. Via taakbeheer moet ik de game sluiten. Ik heb de game al jaren zonder problemen (en zonder mods of cc, deze gebruik ik nooit) kunnen spelen op mijn pc. Ik heb nu zelf al een aantal dingen geprobeerd (requirements pc gecheckt, windows updates gecontroleerd, repair via de EA app, user file map hernoemd, cache van EA app verwijderd, de- en herinstalleren van de game, clean boot van mijn windows, game proberen te starten in offline modus). Niets werkt helaas en ik kan de game volledig niet meer spelen. Kan iemand mij helpen? 

Dank!

• Thanks voor je antwoord. Het is inmiddels alsnog opgelost!! Ik kon dus na opstarten door het scherm te minimaliseren en te maximaliseren mijn muis telkens een halve seconde wel bewegen en vervolgens wel iets aanklikken in de game. Hierdoor kon ik uiteindelijk met veel moeite toch iets in de beeld instellingen aanpassen naar "volledig scherm in venster" en hij stond al op laptop modus. De optie volledig scherm in venster heeft er voor gezorgd dat de game het weer volledig soepel doet nu. Kostte 2 uur lang om daar te komen met kleine beetjes bewegen met de muis en 1000 x venster minimaliseren/maximaliseren 😅😅, maar dan heb je ook wat!

Heel bijzonder en ben benieuwd voor hoe lang het blijft werken. Maar alsnog erg bedankt voor het meedenken!!

6 Replies

• Hey ReneeNoten​,

Jammer genoeg is de DxDiag.txt die je hebt bijgevoegd onvolledig! Op basis van de gegevens die je hebt aangeleverd kan ik dus geen hulp bieden. Er ontbreken gegevens over de opslag, de schijven en de eventuele overige grafische drivers. Misschien heb je het proces ergens onderbroken of is er tijdens de diagnose iets anders misgegaan. Wat ik wel kan zien is dat je pc/laptop: een surface pro 3 uit 2019 met een Processor: Intel(R) Core(TM) i5-1035G7 CPU @ 1.20GHz (8 CPUs), ~1.5GHz eigenlijk net niet voldoende rekenkracht heeft om te voldoen aan alle systeemeisen. The Sims 4 - Systeemeisen voor De Sims 4 zeker als je kijkt naar de grafische kaart die standaard bij deze laptop hoort. De Intel(R) Iris(R) Plus Graphics.

Je kunt zelf op Can You RUN It | Can I Run It | Can My PC Run It controleren wat jouw laptop nodig zou hebben om de Sims 4 wel te kunnen draaien.

Als je een volledige DxDiag.txt bijvoegt, kan ik je meer vertellen.

• ReneeNoten's avatar
    ReneeNoten
    Seasoned Novice
    3 months ago

Hey Trismagistos​ ​ ,

Thanks voor je antwoord. Ik heb de DxDiag.txt opnieuw bijgevoegd. Ik had denk ik teveel eruit gedeleted ;).

De link die je stuurt laat wel zien dat ik voldoe aan de minimum eisen om de sims 4 te spelen met mijn laptop. Daarbij draaide de sims 4 met een heleboel uitbreidingspakketten al jaren vlekkeloos op deze laptop.. nu zelfs de sims 4 zonder alle extra packs niet meer, kan één update van de sims 4 daar alles aan veranderen? 

Ik hoop dat je me inderdaad nog meer kunt vertellen en misschien nog suggesties hebt.

• Trismagistos's avatar
    Trismagistos
    Hero
    3 months ago

Hey ReneeNoten​,

Dank je voor de nieuwe en duidelijkere versie van de DxDiag.txt. Ik zal proberen de problemen die ik eruit kan lezen duidelijk te omschrijven. Wat in de eerdere versie ontbrak was de beschikbare opslag. In regel 101 kan je lezen dat de laatste update van de grafische driver dateert van 25 mei 2023.  Die driver maakt gebruik van het interne Ram geheugen en dat is niet optimaal. Mogelijk dat je De Sims 4 alleen in de laagste beeldscherminstellingen (grafische setting zou kunnen spelen en dan ook alleen in laptop modus. Kies dan voor de zekerheid voor minder dan de standaard 80 Sims.

In regel 592 lees ik dat je eigenlijk net niet voldoende ruimte hebt om een standaard Windows update uit te voeren en dat geldt eigenlijk ook voor De Sims 4. Lees ajb even mee. Voor een standaard Windows update heb je tussen de 60 en 85 GB aan vrije opslagruimte nodig. Jouw surface 3 laptop heeft er nog maar 52. Voor een update van De Sims heb je ongeveer 50 GB nodig (dat noemen ze dan wisselbestand) Die ruimte is kortstondig nodig tijdens het updateproces. Daarna wordt deze door het systeem weer vrijgemaakt. Als je ruimte vrij zou kunnen maken door bestanden op te slaan op een externe opslag zou je dat probleem mogelijk kunnen oplossen. Misschien dat je zelf een aantal applicaties zou kunnen verwijderen.
    ------------------------
    Drive: C:
     Free Space: 52.1 GB
    Total Space: 242.6 GB
    File System: NTFS
    -----------------------

Vanaf regel 1453 en verder vind je dan de diagnoses. Daar zie je al gelijk het probleem van de niet uitgevoerde updates. Deze gaan vooral over de Windows store updates. Klik de store aan en de applicaties en probeer deze ajb bij te werken (rechtsboven vind je de optie daarvoor) In regel 1522 zie je dat een belangrijke windows KB update niet kan worden uitgevoerd. Waarschijnlijk door gebrek aan ruimte op de schijf. 

Dan een antwoord op je laatste vraag: 'ja helaas is dat mogelijk'. Soms zijn de patches net iets te veel voor de wat oudere systemen. Houdt er rekening mee dat de gemiddelde levensduur (economisch en effectief) zo'n vijf jaar is. Door de technologische ontwikkelingen verouderen systemen steeds sneller. Mocht je overwegen om een andere laptop aan te schaffen (als dat tot je mogelijkheden behoort) dan denk ik graag even met je mee.

• ReneeNoten's avatar
    ReneeNoten
    Seasoned Novice
    3 months ago

Bedankt voor het meedenken. Inderdaad wat schijfruimte vrijgemaakt, nu 70GB vrij, waardoor 2 windows updates hierna geinstalleerd konden worden, ook de nieuwe sims update kunnen installeren.

Echter hierna; precies hetzelfde probleem. Niks is veranderd helaas.

Heb jij enig idee hoe ik de grafische settings en laptopmodus kan aanpassen als ik de sims niet opgestart krijg? Hij loopt direct vast, nog voordat ik in het hoofdmenu kom. 

• Trismagistos's avatar
    Trismagistos
    Hero
    3 months ago

Jammer genoeg zijn er geen mogelijkheden om dit nog op je eigen pc aan te passen. Zoals ik al aangaf, loopt die pc tegen de grenzen van de mogelijkheden aan. Als je de optie Cloud gamen aan had staan, zou nog kunnen overwegen om EA app en De Sims 4 te installeren op een krachtigere pc van een vriend of vriendin (log dan in met je eigen gebruikersnaam en email. Vergeet na afloop niet om uit te loggen en de geschiedenis op te schonen) Op die pc zou je dan de instellingen van je Sims 4 kunnen veranderen. In alle andere gevallen zal je waarschijnlijk toch moeten uitkijken naar de vervanging van je PC. Als je er dan een op het oog hebt, wil ik zeker met je meekijken of deze voldoet aan de aanbevolen systeemeisen voor De Sims 4.

• ReneeNoten's avatar
    ReneeNoten
    Seasoned Novice
    3 months ago

Thanks voor je antwoord. Het is inmiddels alsnog opgelost!! Ik kon dus na opstarten door het scherm te minimaliseren en te maximaliseren mijn muis telkens een halve seconde wel bewegen en vervolgens wel iets aanklikken in de game. Hierdoor kon ik uiteindelijk met veel moeite toch iets in de beeld instellingen aanpassen naar "volledig scherm in venster" en hij stond al op laptop modus. De optie volledig scherm in venster heeft er voor gezorgd dat de game het weer volledig soepel doet nu. Kostte 2 uur lang om daar te komen met kleine beetjes bewegen met de muis en 1000 x venster minimaliseren/maximaliseren 😅😅, maar dan heb je ook wat!

Heel bijzonder en ben benieuwd voor hoe lang het blijft werken. Maar alsnog erg bedankt voor het meedenken!!

About De Sims 4 Technische problemen & bugs

Krijg hulp bij technische problemen, uploads en downloads voor EA App, Steam, Epic, PC, Mac, Origin, PlayStation en Xbox.2,986 PostsLatest Activity: 2 days ago