Opstarten niet mogelijk: De Sims 4 draait al.
Sinds 2 dagen kan ik ineens de Sims niet meer spelen.
Het lijkt na de laatste Windows updates te zijn ontstaan (KB4559309, KB4562900). Helemaal zeker weten doe ik niet, want ik speel niet elke dag. De onderdelenupdate heb ik weer verwijderd, maar dit hielp helaas niet.
Eerst kreeg ik de melding:
Opstarten niet mogelijk: Initialisatiefout tijdens opstarten [135dec40:69731fb6:00000068:0000000]
Toen 'spel updaten' en 'repareren' niet werkten, heb ik een back-up gemaakt van mijn spel en zowel de Sims als Origin volledig verwijderd van de computer en alles weer opnieuw geïnstalleerd. Origin heb ik verwijderd volgens dit 'minder makkelijke' stappenplan: https://help.ea.com/nl-nl/help/origin/origin/manually-uninstalling-origin/
Nu heb ik een nieuwe foutmelding:
Opstarten niet mogelijk: De Sims 4 draait al. [ed35e0ea:29f00e76:00000000:18a1dd51].
Dingen die ik al geprobeerd heb, zonder resultaat:
- Het spel via Origin starten
- Het spel via de snelkoppeling op het bureaublad starten
- Het spel via het .exe bestand starten
- Origin en de Sims op alle mogelijke manieren starten als administrator.
- Het spel nogmaals updaten
- Het spel nogmaals repareren
- In taakbeheer kijken of het spel stiekem toch op de achtergrond draait. Dit was niet zo; geen The Sims 4, ts4.exe of ts4_64.exe in de lijst.
- Windows defender gecheckt. De Sims wordt niet tegengehouden door de firewall.
- De rechten van de map Documenten\Electronic Arts gecheckt (gedeeld met iedereen, lees- en schrijfrechten)
- 'Origin in-game' uitgeschakeld
- De speltaal naar Engels gewijzigd
- Gecheckt of mijn drivers up to date zijn
- Na iedere wijziging de computer opnieuw opgestart
Origin start en functioneert overigens wel.
Hoe komt dit en zijn er nog meer dingen die ik kan proberen om het op te lossen?
@Muppet_8Als je die melding krijgt van Windows kan dat komen omdat Windows de eigen integrated graphics wil benutten en niet de AMD Radeon kaart.
Ik ben toch nog eens wat dieper gedoken in de totale specificaties van je Acer Aspire XC-217 A3800 NL/ AMD A8 6410. Deze pc werd geleverd met Windows 10 Home. Dit is wat ik vond: https://tweakers.net/pricewatch/490491/acer-aspire-xc-217-a3800-nl/specificaties/
Ook informatie over de AMD Radeon 5R vond ik hier: https://tweakers.net/nieuws/95201/amd-kondigt-instapvideokaart-radeon-r5-230-aan.html.
Deze informatie is van 2014.
Als ik die twee zaken goed bekijk zit je toch echt net aan de grens voor een goede uitvoering van De Sims 4. Als je meerdere uitbreidingspakketten hebt wordt de 2 GHz van je processor volledig benut voor het opstarten van De Sims 4 waardoor er geen capaciteit meer overblijft voor een grafische weergave.
Met andere woorden dan krijg je dus de foutmelding die je in het begin al zag. Namelijk: 135dec40:69731fb6:00000068:0000000 waarin wordt aangegeven dat je onvoldoende grafische ruimte hebt voor De Sims 4.
Uitbreiding van RAM geheugen zal dan ook niet helpen en als je niet bekend bent met het overclocken van je processor op je moederbord raad ik je dat ten stelligste af.
De processor kan weliswaar worden overgeclockt maar zal dan razend snel oververhit raken en dat is funest voor je pc.
Als je de Sims 4 wilt blijven spelen zal je vermoedelijk toch op zoek moeten gaan naar een andere pc met een hogere processor snelheid.
Als je meer hulp nodig hebt dan staan we zeker voor je klaar.
Heel veel sterkte en hartelijke groet.