@SimNick1988 Die lichtinval wordt vermoedelijk veroorzaakt door het tijdstip van bouwen en de hoek waaronder het screenshot is genomen. Zoals je kunt zien is de camerahoek die ik heb gekozen met de zon mee en op het middaguur. Dat geeft misschien wel een vertekend beeld.
Bij de Sims 3 heb je wel een ander beeld. Daar heb je ook meer zicht op het plafond en dat ontbreekt bij de Sims 4. Bij de Sims 3 kon je ook plafondtegels gebruiken (heb ik trouwens niet getest met de nieuwe 64 bit versie). Waarschijnlijk heeft het gebrek aan zicht op het plafond bij de Sims 4 ook te maken met de variabele muurhoogte. Ik kan me niet herinneren dat je die had in de Sims 3.
Eerlijk gezegd weet ik niet zeker meer of het in het verleden anders was. Dus of je wel of geen zicht had op de glazen daken van binnen uit. De glazen dak patronen zijn toegevoegd met de update van juni 2018 en ik ben ze vanaf dat moment gaan gebruiken voor de kassen waar ik mijn Sims het hele jaar rond alle planten in kan laten verbouwen (dat is handig als je ook jaargetijden hebt). In de kassen zie je altijd de lichtinval en de dak patronen (op de grond en op de planten).
Ik denk wel dat het ook te maken heeft met de stand van de camera. Bij de Sims 3 is het laagste perspectief iets lager dan bij de Sims 4. En, het maakt ook veel uit of je wel of niet met de first person view speelt. YouTubers maken daar vaker gebruik van omdat ze dan allerlei perspectieven kunnen laten zien en interessantere videos kunnen maken.
Ik zal het in ieder geval nog even navragen bij een paar andere helpers. Wie weet hebben zij andere herinneringen.
Hartelijke groet.